zoekmachine marketing

IoT Internet of Things & online marketing

Home  >>  Online  >>  IoT Internet of Things & online marketing

IoT Internet of Things & online marketing

On januari 12, 2016, Posted by , In Online, By ,,,,,,,,,, , With Reacties uitgeschakeld voor IoT Internet of Things & online marketing

IoT Internet of Things of Internet der Dingen, refereert aan de situatie dat door mensen bediende computers zoals: desktops, tablets, smartphones straks in de minderheid zullen zijn op het internet. Zo zal de meerderheid van het internetgebruik in deze visie bestaan uit semi-intelligente en intelligente apparaten de zogenaamde embedded systemen. Alledaagse voorwerpen worden hierdoor een entiteit op het internet.

Deze kunnen straks communiceren met personen via bijvoorbeeld een smartphone en of met andere slimme objecten die op grond van het gebruik dus autonome beslissingen kunnen nemen. Van de overgrote meerderheid hiervan kan echter niet gezegd worden dat ze hun omgeving in zich opnemen, of met wie dan ook een eigen communicatie is te starten. De apparaten zijn misschien wel in de meerderheid op het internet, maar er is nog geen sprake van een internet der dingen. Men schat dat er in 2021 meer dan 27 miljard apparaten met het internet zijn verbonden.

Internet of Things IoT & Internet of Everything IoE

Het verschil tussen IoT en IoE is er eigenlijk niet er wordt hetzelfde mee bedoelt. Internet of Everything wil niets meer zeggen dan, dat de wereld één groot dataveld is van objecten, dieren, mensen en dingen die met elkaar in verbinding staan. Alles is samen te vatten in een verbonden zenuwstelsel. Van datapunten, informatiebronnen, temperatuursensoren, vervoerssensoren, watersensoren en van elektriciteit tot beweging. Er zijn meer dingen verbonden met het internet dan de twee miljard mensen die een internetverbinding met elkaar hebben.

We staan pas aan het begin van deze ontwikkeling. Wat betekent Internet of Everthing in de werksfeer? Er zullen nieuwe disciplines aan de e-commerce afdeling worden toegevoegd. E-commerce wordt meer en meer een spil in de organisatie en krijgt vertakkingen bij product-development, inkoop, innovatie, marketing en de verkoopafdeling. De vraag rondom het interpreteren van grote datahoeveelheden wordt essentiëler.

De data analisten van vandaag maken rapportages en tracken codes om te kijken welke campagnevormen succesvol zijn geweest en welke conversies aan welk bezoekersstroom toe te vertrouwen is. De analisten van de toekomst interpreteren big data, leggen verbanden die inzicht geven, geholpen door de enorme hoeveelheid aan informatie.

IoT Marketing IoE

Hoe zou je IoT in de huidige tijd kunnen implementeren en zo je eigen off line en online marketing kunnen verbeteren? Stel je zit in het versturen van pakketten. Dan zou je een pakket kunnen voorzien van een chip. En hem zo volgen van begin tot het eind. Dit kan natuurlijk allang via track en trace. Zo kunnen bedrijven hun product in de toekomst straks veel beter op de behoeften van de consument afstemmen.

User Experience wordt User Data Experience. User Data Experience wordt een combinatie van out-of-the-box denken, van vernieuwingen zoeken die consumenten zelf nog niet hebben bedacht denk hierbij aan het T-Ford principe, waarvan je op basis van big data kunt voorspellen dat deze waarschijnlijk interessant en gewenst zijn. Innovaties kunnen in de praktijk worden gemonitord op daadwerkelijk gedrag en worden bijgesteld. Zo ontstaat er “de learning loop” voor een product dienst of service.

Het verkoopproces stopt niet bij het afrekenen van het product, dienst of service. Of het nu iDeal of een andere vorm van betalen wordt. Misschien gaan we wel toe naar ‘betalen naar gebruik’ en schrijven we een PC bijvoorbeeld maandelijks af, totdat hij vervangen moet worden. De vraag die centraal staat is of je straks producten koopt zoals we vroeger een volledige LP kochten, of dat we nu naar het kopen van singeltjes gaan dat zal de toekomst uitwijzen.

Maak de parallel met het afnemen van een volledige krant, een volledig tv-kanaal of betalen per serie en per artikel. Die behoefte aan abonnementsvormen zullen daarom wel toenemen. Aangezien niet één consument hetzelfde is een alles op het individu zal worden teruggebracht.

Zo zal Internet of Things IoT / Internet of Everything IoE straks een effectieve houding aannemen binnen de online marketing. Misschien wel zover dat een eindgebruiker van producten, diensten en services dit allemaal zelf kunnen regelen / instellen binnen hun eigen abonnement. Des te meer data een bedrijf verkrijgt des te minder de klant hoeft te betalen. Aangezien privacy wel erg ver te zoeken is binnen dit soort concepten.

Comments are closed.