zoekmachine marketing

Online Marketing Begrippenlijst Zoekmachine Marketing

Home  >>  Online Marketing Begrippenlijst Zoekmachine Marketing

Online marketing begrippenlijst van Zoekmachine Services, deze is er ter ondersteuning van bepaalde internet termen die vaak gebruikt worden bij zoekmachine marketing campagnes. Er ontbreken vast nog wel een paar online termen op deze zoekmachine marketing begrippenlijst.

ADS Marktplaats AdMarkt

Advertentiesysteem van Marktplaats op CPC basis, waarmee adverteerders topadvertenties kunnen plaatsen binnen geselecteerde Marktplaats categorieën.

AdWords Google

Software van Google waarmee adverteerders advertenties kunnen plaatsen in het Google zoeknetwerk en het Google Display netwerk.  Het Adwords advertentiesysteem werkt op basis van keywords die de gebruikers van de Google zoekmachine ingeven en die in teksten van het inhoudsnetwerk voorkomen. Deze keywords bepalen welke advertenties worden getoond naast de zoekresultaten van de Google zoekmachine en op de pagina’s van de aangesloten websites. Google AdWords rekent af op basis van CPC (cost-per-click). U betaalt dus eigenlijk niets tenzij iemand op uw advertentie klikt en deze persoon naar uw website wordt geleid. De prijzen lopen uiteen van enkele centen tot euro’s per klik.

Affiliate Marketing

Een vorm van online marketing waarbij een adverteerder een vergoeding betaalt aan een affiliate (ook wel uitgever of publisher genaamd) voor elke bezoeker, lead of conversie die hij aanbrengt. Affiliate marketing biedt adverteerders daarmee de mogelijkheid om te adverteren op “no cure no pay” basis. Vaak vinden adverteerders en publishers elkaar via een affiliate netwerk. Deze netwerken fungeren als intermediair voor vraag en aanbod, houden alle verkeer bij en zorgen voor de incassering bij adverteerders en betaling aan affiliates. Veel adverteerders kiezen ervoor om de communicatie met een affiliate netwerk en de affiliates uit te besteden.

Baidu

Chinese zoekmachine Baidu is één van de meest innovatieve zoekmachines van de wereld. Deze Chinese zoekmachine is namelijk in staat om op bepaalde zoekwoorden te kunnen filteren, zo de vertoonde zoekresultaten te beïnvloeden op censuurgevoelige informatie. Het is in China dan ook de meest gebruikte zoekmachine, heeft bijna de hele Chinese zoekmachine markt in handen. Van deze zoekmachine wordt in de toekomst nog veel verwacht en is een gedegen concurrent van zoekmachines zoals: Google, Bing en Yahoo.

Bezoeker (Uniek)

Een unieke persoon die een website bezoekt binnen een bepaalde periode (meestal gemeten als dagelijkse, wekelijkse of maandelijkse unieke bezoekers). Terugkerende bezoekers of bezoekers die meerdere pagina’s bezoeken, worden slechts eenmaal geteld als unieke bezoeker. “Uniek” kan op verschillende manieren bepaald worden: aan de hand van het IP-adres of aan de hand van een cookie (zoals bij Google Analytics).

Bieding

Bod om een advertentie te vertonen bij een bepaald keyword (zoekwoord). De grote zoekmachines werken allen met een geavanceerd veilingsysteem, waarbij de positie niet alleen afhangt van de hoogte van de bieding, maar bijvoorbeeld ook van CTR en/of kwaliteitsscore.

Bing

De zoekmachine van Microsoft en daarmee de opvolger van Microsoft Live Search. Volgens Microsoft is Bing geen zoekmachine, maar de volgende stap: een beslissingsmachine. Het is mogelijk om op Bing te adverteren gericht op de Nederlandse markt.

Blog

Afkorting van weblog; een website waarop regelmatig nieuwe artikelen verschijnen in omgekeerd chronologische volgorde (het nieuwste bericht verschijnt bovenaan). Blogs bieden hun lezers vaak de mogelijkheid om reacties onder de berichten te plaatsen. Blogs zijn een belangrijk instrument voor SEO (zoekmachine optimalisatie).

Bounce rate

Het weigeringspercentage is het percentage bezoekers dat uw site direct verlaat zonder door te klikken naar een andere pagina. Een hoog weigeringspercentage geeft over het algemeen aan dat de betreffende instappagina van uw site niet relevant is voor uw bezoekers. Weigeringspercentage is een belangrijk concept in web analytics.

Conversie

De omzetting van een website bezoeker naar een vooraf gedefinieerd conversiedoel, zoals een bestelling, sollicitatie of inschrijving voor een nieuwsbrief.
Conversiedoelen kunnen gemeten worden met web analytics software, zoals Google Analytics. Zie ook Conversie Ratio.

Content Targeting

Methode van adverteren op websites in het Display netwerk van Google AdWords, waarbij het advertentiesysteem de inhoud van webpagina’s analyseert en deze informatie koppelt aan de zoekwoorden van een campagne. Advertenties worden alleen weergegeven op webpagina’s waarvan de inhoud sterk overeenkomt met de in de campagne opgegeven zoekwoorden. Omdat de bezoeker van de pagina niet actief een zoekwoord heeft ingetoetst, maar wel een pagina over het onderwerp leest, wordt content targeting veel gebruikt voor het vergroten van de online naamsbekendheid (online branding) en het bereiken van latent geïnteresseerden.

Conversie Ratio

De verhouding tussen het aantal genereerde conversies en het aantal kliks. Zeer belangrijke indicator om het succes van uw online campagne te bepalen.
De conversie ratio wordt onder meer beïnvloed door de relevantie van de advertentie, de kwaliteit van de landing page en eventuele geografische targeting.

Cookie

Cookies zijn kleine tekstbestanden dat een website plaatst op de computer van de bezoeker die op het moment dat je de website bezoekt. deze worden gebruikt om bezoekers te herkennen en van persoonlijke informatie te voorzien.

CPC (Cost-per-Click)

CPC is jargon en staat voor Cost per Click. Dit is het bedrag dat u voor een bepaald keyword betaalt in Google AdWords. De kosten verschillen per zoekwoord; AdWords werkt als een soort veiling. Hoe hoger de concurrentie op een bepaald zoekwoord, hoe hoger de prijs wordt. Zie ook: CPM en CPL

CPL (Cost-per-Lead)

Kosten per lead; een afrekenmodel voor online adverteren waarbij de adverteerder betaalt per lead die zijn advertentie genereert. Zie ook: CPC en CPM.

CPM (Cost-per-Mille)

Kosten per 1000 vertoningen; een afrekenmodel voor online adverteren waarbij de adverteerder betaalt per duizend vertoningen van zijn advertentie. Zie ook: CPC en CPL

CPO (Cost-per-Order)

Kosten per order; een afrekenmodel voor online adverteren waarbij de adverteerder betaalt per order/transactie die zijn advertentie genereert. Zie ook: CPC en CPM

Call-to-Action

Een Call-to-Action is een oproep naar een bezoeker om een bepaalde actie te ondernemen. Deze actie kan zijn het aanklikken van een link of knop, het invullen van een formulier, het bekijken van een video, etc. Een Call-to-Action is vormvrij; het kan zowel een erg in het oog springende button zijn als een subtiele link in een stuk tekst. Goede Call-to-Actions zijn van belang voor het realiseren van conversies.

CTR (Click-Through-Ratio)

Ook wel doorklikpercentage; CTR is een afkorting gebruikt in Google Adwords die de verhouding tussen het aantal genereerde kliks en het aantal vertoningen weergeeft. Het doorklikpercentage hangt onder meer af van de biedingen, kwaliteit van de advertentie en concurrentie.

Display netwerk

Het display netwerk is een netwerk van duizenden websites waarop Google AdWords advertenties weergegeven worden.
Op het display netwerk is het mogelijk op verschillende manieren u doelgroep te targetten, namelijke contextueel, sitegericht, onderwerpgericht, gericht op interesses en remarketing.

Geografische targeting

Een advertentiemethode waarbij een advertentie alleen vertoond wordt als de bezoeker van de site zich in een specifiek geografisch gebied bevindt, bijvoorbeeld een land, stad of regio. Google AdWords maakt gebruik van geografische targeting op basis van IP-adres.

Gesponsorde links

Betaalde advertenties die boven of naast de normale zoekresultaten in zoekmachines en/of sites in het inhoudsnetwerk geplaatst worden. Deze advertenties kunnen worden beheerd in een Google AdWords campagne.

Google Analytics

Google Analytics is een gratis tool voor webanalyse waarmee website-eigenaren inzicht kunnen krijgen in de manier waarop bezoekers omgaan met hun website. Hiermee krijgen zij inzicht in bezoekersaantallen, waar deze bezoekers precies vandaan komen, hoe lang zij op de website blijven en welke pagina’s op de website bezocht worden.

Google AdSense

Software van Google waarmee webmasters tekstadvertenties en banners van Google AdWords op hun site kunnen plaatsen. Alle sites waar Google AdSense op draait, vormen tezamen het Google display netwerk

Google AdWords

Software van Google waarmee adverteerders advertenties kunnen plaatsen in het Google zoeknetwerk en het Google Display netwerk. Het Adwords advertentiesysteem werkt op basis van keywords die de gebruikers van de Google zoekmachine ingeven en die in teksten van het inhoudsnetwerk voorkomen. Deze keywords bepalen welke advertenties worden getoond naast de zoekresultaten van de Google zoekmachine en op de pagina’s van de aangesloten websites. Google AdWords rekent af op basis van CPC (cost-per-click). U betaalt dus eigenlijk niets tenzij iemand op uw advertentie klikt en deze persoon naar uw website wordt geleid. De prijzen lopen uiteen van enkele centen tot euro’s per klik.

Google Shopping

Google Shopping heeft als doel om gebruikers zo eenvoudig en snel mogelijk van algemene informatie te voorzien, waarbij het makkelijk is om producten en prijzen te vergelijken en een winkel te vinden waar het product te koop is. Winkeliers brengen met Google Shopping hun producten op effectieve wijze onder de aandacht bij zoekende consumenten.

HTML

HyperText Markup Language; programmeertaal waarmee websites opgemaakt worden. Browser software, zoals Internet Explorer, Firefox of Google Chrome zet HTML code om naar een website zoals we hem op het computerscherm zien.

Impressie

Veelgebruikt begrip in web analytics; een pageview (of impressie) vindt plaats iedere keer wanneer iemand een HTML-pagina bekijkt. Het aantal pageviews zegt dus een stuk meer over het surfgedrag van je bezoekers binnen je site dan het aantal hits van je site. Leest iemand een uitgebreid artikel op je site dat tien HTML-pagina’s beslaat, dan zijn er dus 10 pageviews gerealiseerd. Zie ook:bezoeker (uniek)

Inhoudsnetwerk

Voormalige naam van het Google Display advertentienetwerk.

Interest Based targeting

Interest Based targeting is een optie binnen het Display netwerk van Google AdWords. Via Interest Based targeting worden gebruikers getarget op basis van getoonde interesse. Deze interesse wordt bepaald aan de hand van hun eerdere zoekgedrag.

IP-adres

Het netwerkadres van een op Internet aangesloten computer. Het IP-adres wordt gebruikt om gegevens via internet van de zender naar de ontvanger te transporteren. Op basis van het IP-adres kan in 80 tot 90 procent van de gevallen bepaald worden waar de computer zich bevindt, waardoor geografische targeting mogelijk is.

Keyword

Een zoekwoord of zoekopdracht die een gebruiker intoetst in Google om een website te vinden. Adverteerders kunnen relevante zoekwoorden selecteren waarop zij hun advertenties willen vertonen. Zie ook: long tailing.

Klik

Een klik op een advertentie, waardoor de gebruiker naar de achterliggende website doorgestuurd wordt. Niet te verwarren met vertoning.

Kwaliteitsscore

Een indicator van de relevantie van het zoekwoord voor een advertentietekst en de zoekopdrachten. In Google AdWords betekent een hoge kwaliteitsscore dat uw zoekwoord advertenties genereert op een hogere positie en met een lagere CPC (cost-per-click). De kwaliteitsscore bepaalt voor een aanzienlijk gedeelte dus het succes van uw Google AdWords campagne.

Landing page

Pagina waarop de bezoeker als eerste terechtkomt wanneer een link wordt aangeklikt in de resultaten van een zoekmachine. Eén van de manieren om hoge posities in Google te bereiken is via het bouwen van verschillende landing pages. Hierbij wordt voor elk relevant zoekwoord of combinatie van relevante zoekwoorden een aparte pagina ingericht. Mits goed uitgevoerd, verhogen dergelijke landing pages de conversie ratio van een Google AdWords campagne.

LinkedIn Ads

Advertentiesysteem van LinkedIn op CPC of CPM basis, waarmee adverteerders tekstadvertenties met logo op LinkedIn kunnen plaatsen. Deze advertenties kunnen getarget worden op LinkedIn profielen uit bepaalde branches en functies.

Lead

Potentiële nieuwe klant. Op internet veelal iemand die een contact- of interesseformulier invult.
Veel gebruikt in het kader van CPL.

Linkbuilding

Het aanvragen van links bij relevante websites en het posten van berichten met link op relevante fora en blogs. Linkbuilding is een belangrijk instrument voor SEO (zoekmachine optimalisatie).

Long tailing

Zeer specifieke (combinaties van) keywords waarop websites gevonden willen worden. Het verkeer op deze zoekwoorden is over het algemeen beperkt, maar de relevantie zeer hoog.

Marktplaats AdMarkt

Advertentiesysteem van Marktplaats op CPC basis, waarmee adverteerders Topadvertenties kunnen plaatsen binnen geselecteerde Marktplaats categorieën.

Meta tags

Stukje HTML code dat extra informatie bevat over de pagina. Meta tags zijn bedoeld om (niet normaal zichtbare) informatie op te nemen over de inhoud van een website of een webpagina. Er zijn verschillende typen meta tags. De belangrijkste zijn de “description tag”, waarin een beschrijving van de pagina staat en de “keyword tag”, waarin een opsomming van relevante keywords staat. Meta tags zijn niet direct zichtbaar voor de gebruiker, maar worden wel gebruikt door zoekmachines. Het optimaliseren van meta tags is een belangrijk onderdeel van SEO (Zoekmachine optimalisatie).

Multi-channel trechter

U kunt de multi-channel vinden in Google Analytics. De Multichannel trechter maakt inzichtelijk welke verkeersbronnen van ondersteunende waarde zijn geweest bij een conversie. Met andere woorden, de marketing- en verkoopkanalen die hebben bijgedragen aan de conversies via uw website, naast de laatst bekende verkeersbron.

Natuurlijke zoekresultaten

Zoekresultaten die puur op basis van het algoritme van een zoekmachine worden bepaald. In tegenstelling tot de zogenaamde gesponsorde links, waarvoor een bedrag per klik (CPC) betaald wordt. Door middel van SEO kunt u hoger score in de organische zoekresultaten.

Organische zoekresultaten

Zoekresultaten die puur op basis van het algoritme van een zoekmachine worden bepaald. In tegenstelling tot de zogenaamde gesponsorde links, waarvoor een bedrag per klik (CPC) betaald wordt. Door middel van SEO kunt u hoger score in de organische zoekresultaten.

PageRank

PageRank (PR) is een methode om pagina’s op internet te ordenen naar belangrijkheid, ontwikkeld door Google. De PageRank van websites varieert tussen 0 en 10. De score is van belang voor SEO (zoekmachine optimalisatie). Een pagina krijgt een hogere PageRank als er meer inkomende links van andere pagina’s zijn waarbij het aantal links op die andere pagina’s en de PageRank van die andere pagina’s van belang zijn. Zie ook: linkbuilding.

Pageview

Veelgebruikt begrip in web analytics; een pageview (of impressie) vindt plaats iedere keer wanneer iemand een HTML-pagina bekijkt. Het aantal pageviews zegt dus een stuk meer over het surfgedrag van je bezoekers binnen je site dan het aantal hits van je site. Leest iemand een uitgebreid artikel op je site dat tien HTML-pagina’s beslaat, dan zijn er dus 10 pageviews gerealiseerd. Zie ook: bezoeker (uniek)

Placement

Advertentiemethode in het Display netwerk van Google AdWords waarbij de adverteerder handmatig een aantal sites selecteert waarop de advertenties worden weergegeven, ongeacht de inhoud van de pagina (dit in tegenstelling tot content targeting).

Remarketing

Remarketing is een optie binnen het Display netwerk van Google AdWords. Met remarketing kunt u gebruikers bereiken die uw website hebben bezocht en hen op en later tijdstip specifieke advertenties laten zien terwijl ze surfen op internet. Hiertoe wordt een klein codefragment (de remarketingtag) ingesloten in pagin’s op uw website. Deze code maakt AdWords duidelijk dat bezoekers moeten worden opgeslagen in de re-marketinglijst. De remarketingtag kan op elke pagina van uw website worden ingesloten, dus niet alleen op de startpagina. Zo kunt u gedetailleerdere doelgroepen ontwikkelen.

Rich snippet

Rich snippets zijn de paar regels tekst die worden weergegeven onder elk zoekresultaat en zijn bedoeld om gebruikers een idee te geven van wat er op de pagina staat en waarom de pagina relevant is voor hun zoekopdracht.

SEA (Search Engine Advertising)

Online marketing activiteit om advertenties in zoekmachines te plaatsen, normaal gesproken via advertentieprogramma’s als Google AdWords.

SEO (Search Engine Optimization)

SEO (Search Engine Optimization): alle activiteiten om een webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine, op voor de webpagina relevante keywords. Ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. Belangrijke aspecten van zoekmachine optimalisatie zijn site techniek, site content en hoeveelheid en kwaliteit van interne en externe links.

Sitelinks

De links die onder sommige van de zoekresultaten van Google worden weergegeven en zijn bedoeld om gebruikers te helpen door uw site te navigeren.

Site targeting

Advertentiemethode in het Display netwerk van Google AdWords waarbij de adverteerder handmatig een aantal sites selecteert waarop de advertenties worden weergegeven, ongeacht de inhoud van de pagina (dit in tegenstelling tot content targeting).

Topic targetting

Topic targetting is een optie binnen het Display netwerk van Google AdWords. Topic target biedt de mogelijkheid om advertenties op meerder pagina’s tegelijk te plaatsen die over hetzelfde onderwerp gaan.

Traffic

Benaming voor alle bezoekers van een website. Over het algemeen worden vier hoofdbronnen van verkeer onderscheiden:
•    direct verkeer: bezoekers die zelf de naam van de website intikken
•    verwijzingen (referrals): bezoekers die via verwijzende sites komen
•    organische zoekers: bezoekers die via de organische zoekresultaten van een zoekmachine komen
•    betaalde zoekers: bezoekers die via de gesponsorde koppelingen van een zoekmachine komen

URL

Uniform Resource Locator; de unieke naam om een webpagina aan te duiden, zoals http://www.zoekmachineservices.nl. Niet te verwarren met het IP adres.

Verkeer

Benaming voor alle bezoekers van een website. Over het algemeen worden vier hoofdbronnen van verkeer onderscheiden:
•    direct verkeer: bezoekers die zelf de naam van de website intikken
•    verwijzingen (referrals): bezoekers die via verwijzende sites komen
•    organische zoekers: bezoekers die via de organische zoekresultaten van een zoekmachine komen
•    betaalde zoekers: bezoekers die via de gesponsorde koppelingen van een zoekmachine komen

Vertoning

Ook wel view of impressie; een vertoning van een advertentie aan een gebruiker. Niet te verwarren met klik.

Web analytics

Onderdeel van online marketing dat zich bezighoudt met het analyseren van verkeer op websites. Over het algemeen worden de inzichten die verkregen worden met web analytics gebruikt om de zoekmachine marketing (Bijvoorbeeld via Google AdWords)en conversiegerichtheid van een site te verbeteren.

Weblog

Afkorting van weblog; een website waarop regelmatig nieuwe artikelen verschijnen in omgekeerd chronologische volgorde (het nieuwste bericht verschijnt bovenaan). Blogs bieden hun lezers vaak de mogelijkheid om reacties onder de berichten te plaatsen. Blogs zijn een belangrijk instrument voor SEO (zoekmachine optimalisatie).

Weigeringspercentage

Het weigeringspercentage is het percentage bezoekers dat uw site direct verlaat zonder door te klikken naar een andere pagina. Een hoog weigeringspercentage geeft over het algemeen aan dat de betreffende instappagina van uw site niet relevant is voor uw bezoekers. Weigeringspercentage is een belangrijk concept in web analytics.

Zoekmachine adverteren

Online marketing activiteit om advertenties in zoekmachines te plaatsen, normaal gesproken via advertentieprogramma’s als Google AdWords.

Zoekmachine marketing

Verzamelnaam van zoekmachine adverteren (SEA – Search Engine Advertising) en zoekmachine optimalisatie (SEO –Search Engine Optimization).

Zoekmachine optimalisatie

SEO (Search Engine Optimization): alle activiteiten om een webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine, op voor de webpagina relevante keywords. Ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. Belangrijke aspecten van izoekmachine optimalisatie zijn site techniek, site content en hoeveelheid en kwaliteit van interne en externe links.

Zoeknetwerk

Benaming voor websites waarop met Google AdWords geadverteerd kan worden op basis van zoekopdrachten. Het zoeknetwerk van Google bevat naast de Google zoekmachine ook andere sites die Google zoekfunctionaliteit aanbieden, zoals Gmail, Startpagina en vinden.nl. Niet te verwarren met het Display netwerk.